Blog

Comisia de disciplina

Cu toții ne dorim ca angajații sa respecte regulile de disciplina și sa nu ajungă într-un conflict sau într-o comisie de disciplina. Cu toate acestea nu putem controla comportamentul angajatiilor sau relațiile inter-umane. De aceea, este bine sa avem procedura și documentele necesare pregătite pentru demararea unei comisii de disciplina în cazul unor abateri disciplinare.

 

3 motive pentru a avea o comisie de disciplina eficienta

  • Nu pierzi sume imense de bani în instanța;
  • Scade numărul abaterilor în rândul salariatilor;
  • Ramai relaxat pe perioada cercetării disciplinare iar restul atribuțiilor nu îți sunt afectate.

 

Pentru a stopa sau a avea un număr redus de abateri disciplinare în rândul angajaților trebuie în primul rând sa ne asiguram ca facem tot ce putem organizatoric:

  • Stabilim reguli de disciplina specifice activității, în regulamentul intern;
  • Întocmim un cod de conduita;
  • Stabilim proceduri clare pentru fiecare departament;
  • Întocmim Fise de post corecte, în concordanta cu ceea ce va face angajatul;
  • Stabilim criteriilor de performanta împreună cu șeful direct și cu angajatul;
  • Evaluam periodic activitatea profesionala;
  • Oferim Instructaj corespunzător;
  • Respectam drepturilor angajaților ( timp de odihna, pauza, salariu, zilele libere, ore suplimentare, etc);
  • Discuții 1 to 1 lunare;
  • Onbording corespunzător.

 

Cu toate acestea, mai apar cazuri neplăcute de abatere disciplinară ce creează agitație în departamentul de resurse umane. Apoi apare multa munca, cercetare, discuții, acte peste acte și un stres ce afectează și celelalte activități.

Știți ca legislația în acest domeniul nu este tocmai ușoară, este întortocheata si incompleta. Nu știi exact ce documente sunt necesare, cum se desfășoară o astfel de comisie și parca nici nu merita tot efortul si stresul.

Pierderile în cazul unui proces în instanță sunt mari. Pentru angajat este aproape gratis iar de cele mai multe ori, pe cazurile de încetare ca urmarea a unei abateri disciplinare grave sau a unor abateri repetate de la disciplina muncii, acestia ajung sa câștige. Si nu câștiga din cauza ca abaterea nu ar fi fost grava ci câștigă din cauza dosarului de cercetare incomplet.

Știi ce presupune acest câștig?

  • Reîncadrarea în munca a salariatului încetat disciplinar
  • Plata tuturor salariilor din momentul încetării ( undeva intre 5-7 luni, câteodată chiar mai multe luni ) pana în prezent;
  • Plata tuturor primelor, cadourilor și a altor beneficii de natura salariala pe care angajatul le-ar fi primit dacă își continua activitatea;
  • Scăderea autorității firmei față de alți angajați și posibilitatea de a fi prins din nou în alte procese.

După tot efortul depus de a te încadra în termenul legal și de a face totul corect șansele de „reușită” sunt mici.

 

Soluția unei comisii de disciplina eficienta

Noi va propunem seminarul: Cum sa organizezi o comisie de disciplina eficienta în 7 pași simpli pentru a te asigura ca toată munca ta nu este în zadar, ca are un scop bine stabilit iar ceea ce faci are impact economic benefic asupra tuturor.

Cursul este online cu o durata de 2 ore, timp în care va explicam tot ce este de făcut, pas cu pas, pentru a finaliza cu succes orice tip de comisie de dsiciplina.

 

Ca sa conduceți o comisie de disciplina cu succes, veți învăța:

  • sa aplicați corect legislația;
  • sa aveți un plan bine stabilit, aplicabil oricărei comisii;
  • sa delimitați abaterilor disciplinare specifice activității și sancțiunile aplicabile în documentele interne;
  • sa aveți membrii comisiei de disciplina, secretarul și membrii supleanți, numiți prin decizie;
  • sa creați o procedura clara și ușor de aplicat de către membrii comisiei;
  • sa întocmiți toate documentele necesare unui dosar de cercetare disciplinara.

 

Ce reprezintă abaterea?

Abaterea disciplinară este o faptă în legătură cu munca și care constă într-o acțiune sau inacțiune săvârșită cu vinovăție de către salariat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil, ordinele și dispozițiile legale ale conducătorilor ierarhici.

 

Ce sancțiuni disciplinare ne permite legea sa aplicam?

  •  avertismentul scris;
  •  retrogradarea din funcție, cu acordarea salariului corespunzător funcției în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depăși 60 de zile;
  • reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10%;
  • reducerea salariului de bază și/sau, după caz, și a indemnizației de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%;
  • desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.

 

Ce nu avem voie să facem?

  • să aplicam amenzi disciplinare;
  • pentru aceeași abatere să aplicam mai multe sancțiuni;
  • să suspendăm CIM-ul unui angajat cercetat disciplinar;
  • să aplicăm sancțiunea disciplinară fară o cercetare prealabilă, cu excepția avertismentului scris.

 

Cum stabilim SANCȚIUNILE disciplinare?

 Angajatorul stabilește sancțiunea disciplinară aplicabilă în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârșite de salariat, avându-se în vedere următoarele:

  •  împrejurările în care fapta a fost săvârșită;
  •  gradul de vinovăție a salariatului;
  • consecințele abaterii disciplinare;
  •  comportarea generală în serviciu a salariatului;
  •  eventualele sancțiuni disciplinare suferite anterior de către acesta.

 

Regulamentul intern este necesar sa cuprindă faptele ce constituie abatere disciplinara, ca de exemplu :

  •  întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor;
  • neglijența repetată în rezolvarea lucrărilor;
  • absența nemotivată de la serviciu;
  • nerespectarea programului de lucru;
  • nerespectarea secretului profesional sau a confidențialității lucrărilor cu acest caracter;
  • manifestări care aduc denigrarea imaginii societății;
  • desfășurarea în timpul programului de lucru a unor alte activități cu caracter politic sau personale;
  • refuzul nemotivat de a îndeplini atribuțiile de serviciu;
  • refuzul nemotivat de a se supune controlului de medicina muncii și expertizelor medicale ca urmare a recomandărilor formulate de medicul de medicina muncii, conform prevederilor legale.

 

Înscrie-te la seminar aici și bucurate în liniște de furtuna.

ioana-prime-learning
Autor

Ioana Purcaru

Expert resurse umane și salarizare

sica-prime-learning
Text verificat și aprobat juridic

Sică Tănase

Expert legislația muncii

Pentru întrebări, informații sau nelămuriri, vă stăm la dispoziție.

Coșul meu

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter-ul Prime Learning pentru a te asigura că ești informat in timp util cu privire la orice modificare legislativă ce îți poate impacta activitatea. În plus, vei primi informații exclusive despre cursurile noastre.

Va fi utilizat în conformitate cu Politica de confidențialitate

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Prin navigarea pe acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor.