Cu toții știm că în România fișele de post sunt kilometrice și că de cele mai multe ori un angajat ajunge să facă mult mai multe și mai diverse decât ceea ce apare în fișa postului sau în ROF. De aceea pregătirea CV-ului și pregătirea pentru interviu are un rol esențial. CV-ul trebuie creat în funcție de postul pentru care veți aplica. Imaginați-vă că în trecut ați lucrat pe funcția de casier într-un magazin și aveați ca atribuții: încasarea, retururi, op-uri, închiderea casei, aranjarea produselor, evidența orelor suplimentare, supravegherea angajaților, pontajului, curățenie, vânzare, organizarea turelor, prezentarea documentelor la controale etc. Acum din toate aceste atribuții veți alege câteva pe care să le prezentați în CV dacă mai departe aplicați pe o funcție de management sau dacă vreți o funcție de relații cu publicul. Alegând corect atribuțiile specificate în anunțul postului vacant cresc considerabil șansele de angajare.
Tipuri de CV:
In funcție de interviul la care urmează sa participați și de cerințele postului va fi nevoie sa va modificați discursul și CV-ul în asa fel încât sa corespunda cerințelor. Nu este necesar sa infloriți informațiile ci doar sa cautați sincer acele abilitați și competente pe care le aveți și care corespund anunțului.
În funcție de natura jobului CV ul poate lua mai multe forme: cronologic, funcțional sau mixt. Cel mixt este cel mai des întâlnit, acesta conține o listă a abilităților, sumarizează calificările importante și include listarea cronologică a locurilor de muncă anterioare. Acest tip de cv ajută la minimizarea impactului pauzelor dintre perioadele de angajare.
Pe lângă CV-ul Europass sau cele de pe site-urile de recrutare (Bestjobs, eJobs, Hippo, LinkedIn etc), mai exista CV-urile creative care vă pot ajuta și fac diferența în anumite situații. Mai jos aveți câteva site-uri pentru conceperea unui CV creativ.
https://www.cv-template.com/en
www.Resume.com
De asemenea dacă aplicați pentru un post de marketing, IT, fotografie etc puteți trimite un filmuleț de prezentare cu proiectele anterioare în locul CV-ului. Sunt mai apreciate decât un simplu CV în europass. Alegeți forma și formatul care să vă reprezinte cât mai bine activitatea profesională.
Conținutul CV-ului clasic:
- poză decentă ( nu în club, nu cu familia în vacanță etc)
- adresa actuală, este de ajuns orașul ( dacă scrieți Brașov dar aplicați pt un job în București nu o să vă sune cei de la HR că să vă întrebe dacă stați deja în București în chirie sau dacă vreți să vă mutați după ce vă angajați. Orice schimbare/perioadă de tranziție necesită acomodare și aduce un plus de stres și de oboseală. Din acest motiv nu o să fie așa interesați angajatorii de oameni din alte orașe. Daca este job remote, atunci puteți aplica liniștit, se aleg persoane care locuiesc în ale orașe din ce în ce ai des.
- adresa de e-mail să fie decentă: nume, nu porecle, numerele, dar încercați să evitați adresele de mail de la angajatorul curent sau cele cu numele animalului de companie.
- perioada profesională : dacă aveți 15 locuri de muncă păstrați doar necesarul, doar ce poate să aibă legătură cu jobul căutat, sau perioadele lungi lucrare. Puteți să comasați perioadele scurte lucrate cu continuitate între ele.
Exemplu: dacă ați avut un job pe call center la o firma, unu pe suport telefonic la alta firma și tot așa cu atribuțiile asemănătoare veți proceda astfel: treceți perioada cumulata, alegeți un nume de rol: customer service apoi completați atribuțiile.
- calificări, abilități, hobby-uri, studii etc
Înainte de a va prezenta la un interviu trebuie să stabiliți următoarele:
- Ce fel de program de lucru îmi doresc? full, part time, flexibil, de noapte, de acasă, teren, birou etc
- Ce fel responsabilități îmi doresc? munca repetitiva, incitanta, stresanta, sa îmi sune telefonul la 2 noaptea, sa am răspundere mare, sa nu am drept de decizii deloc, sa am sau nu subalterni etc
- Care era salariul minim pe care as fi dispus sa îl accept și cu care as fi mulțumit? Minim nu înseamnă fix cât trebuie ca să trăiesc ci cu cât ați fi împăcat încât să nu căutați alt loc de munca în 2 3 luni
- Ce beneficii doresc pe lângă salariu ( asigurare, mașina, echipament, bonuri masa, vacanța, zile libere, dividente)?
- Care este salariul pe care îl voi solicitat la interviu în funcție de atribuțiile prezentate în anunțul postat de companie?
- Cât timp sunt dispus sa pierd pe drum până la muncă și înapoi?
- Sunt dispus să lucrez ore suplimentare?
- Știu unde as vrea sa ajung în 5, 10 ani?
- Care sunt obiective profesionale/personale pentru acest an?
- Care este cel mai important rol din viața mea și cât vreau sa îi dedic zilnic/săptămânal?
- Ce doresc de la un loc de munca și este foarte important să primesc? recunoaștere, creștere, statut, bani, timp, validare, ambient plăcut, siguranță.
Tipuri de interviu
Interviul telefonic – rapid de tip fulger
Având în vedere că nu puteți face apel la toate elementele nonverbale de comunicare, fiţi atenţi la toate aspectele paraverbale – frecvenţa (câte cuvinte spuneţi pe minut), volumul, ritmul şi tonul, accentul, pauzele, timbrul vocii etc. Acesta la fel că și celelalte interviuri se programează la o anumită oră, pentru a asigura că ambele părti sunt într-un mediu lipsit de zgomot și că toată atenția este canalizată către o singură activitate.
Se prezintă scurt firma și postul pentru care ați aplicat apoi se întreabă rapid câteva elemente de triere a aplicanților: salariul dorit, de când puteți începe, sunteți dispus să lucrați în ture etc.
Interviul față în față
Este cel clasic în care o persoană din departamentul de Resurse Umane conduce interviul și discută cu un posibil candidat. Acesta poate fi un prim interviu urmat apoi de un alt interviu (follow up) cu managerul departamentului. Dacă în cadrul interviului cu persoana de la HR sunteți întrebați de aspirațiile profesionale în cadrul celui de al doilea interviu întrebările sunt punctuale și se rezumă fix la activitatea pe care vă trebui să o desfășurați.
Interviul comisie
Acesta se practica în cadrul instituțiilor publice, acolo sunt 2 sau 3 probe pentru a te putea angaja. Participa șefi de servicii sau directori și o persoana de la HR. Fiecare membru al comisiei poate să aibă un set de întrebări, candidatul trebuie să fie flexibil și să se adapteze ușor fiecărui stil de abordare.
Stres interviul
În funcție de natura jobului se pot da și astfel de interviuri stresante cu discuții și teste ce durează câteva ore. Este posibil să se aştepte foarte mult înainte că interviul să înceapă, recrutorul să nu fie deloc cooperant, s-ar putea să fie tăcut, să se uite la canditat fără nici o expresie, fără nici o reacţie la ceea ce spune etc. Puteți sau nu să fiți anunțați de acest timp de interviu. In practica acesta se mai combină cu cel de comisie.
Proba practică
Angajatul este rugat să întreprindă o activitate într-un anumit timp. Mai exista companii ce dau teste de inteligență înainte de un prim interviu. Aceasta proba practică se poate desfășura la sediul angajatorului sau în cazul în care se dorește ceva mai complicat sunteți lăsat câteva zile să lucrați de acasă apoi să prezentați produsul finit. Interviul de grup Companiile mari folosesc, în general, acest tip de interviu. Cei care recrutează adună mai mulţi candidaţi într-un grup şi îi evaluează din punctul de vedere al cooperării în cadrul echipei, abilităţilor de comunicare interpersonală, de rezolvare a problemelor, de conducere a echipei, de negociere etc.
În general, rezultatul interviului nu este oferit direct, la momentul la care întâlnirea a luat sfârşit. Aşa că uneori clientul este nevoit să aştepte până la două săptămâni sau mai mult până să fie sunat sau să primească un răspuns scris. Din păcate nu toate firmele trimit răspuns. Atunci când trimit răspuns de cele mai multe ori nu o să conțină un feedback constructiv, ci doar mesajul că nu corespundeți profesional pentru postul aplicat.
Cateva motive reale pentru care nu sunteți angajați:
- Suma cerută este peste ceea ce pot ei sa ofere ( motivul pentru care nu primiți o contraoferta este că intervievatorul nu consideră că ați fi mulțumit pe termen lung cu suma oferită de către ei și ați pleca în câteva luni).
- Deși sunteți un bun profesionist, managerul nu considera că o să vă potriviți în echipă, ca nu ar avea o dinamica și o performanta bună echipa în aceasta formulă. Asta nu înseamnă că sunteți antipatici, nicidecum.
- Păreți prea activ și dornic de cunoaștere pentru un job repetitiv.
- În urma răspunsurilor primite în cadrul interviului nu s-a văzut dorința și interesul de a lucra în cadrul companiei.
- Se cauta persoane tinere care să fie luate de la 0 și crescute într-un anumit mod.
- Se caută persoane adulte cu responsabilități care vor stabilitate și care nu vor pleca imediat ce găsesc un job mai bine plătit.
- Jobul nu corespunde cu valorile intrinseci pe care le aveți.
- Prea Multe locuri de munca anterioare, prea puține locuri de munca anterioare.
- Prea multe sau prea puține calificări.
Ceea ce vreau sa subliniez este că nu trebuie să vă simțiți prost sau să vă scadă stima de sine dacă nu ați luat interviul. Când se alege un viitor salariat se iau foarte multe în considerare, mergeți liniștiți, pregătiți și cu mintea limpede.
Motivele pentru care o să fiți angajat, în 78% din cazuri au legătură cu modul în care vă prezentați la interviu, descrierea trebuie să fie în concordanță cu nevoile viitorului manager. Aveți încredere în forțele propriii, prezentați-vă cu sinceritate și diplomație.
Întrebări clasice din timpul interviului:
- Ce știți despre compania noastră și de ce va doriți să lucrați în cadrul ei?
- De ce credeți că sunteți potrivit pentru acest rol?
- De ce ați ales sa părăsiți compania în cadrul căreia lucrați? ( foarte important sa vorbiți frumos despre angajatorii vechi puteți să dați impresia că managementul sau conducerea nu era perfectă dar nu înjurați sau vorbiți fără respect).
- Care ar fi câteva puncte slabe, care nu sunt puncte forte sub acoperire?
- Descrieți o situație în care a trebuit sa luați o decizie dar nu aveați toate detaliile. Ce ați făcut?
- Descrieţi un moment în care aţi simţit că este nevoie să vă modificaţi acţiunile planificate pentru a răspunde unor cerinţe/solicitări neprevăzute.
- Descrieţi persoana cea mai dificilă cu care a trebuit să lucraţi. De ce o consideraţi dificilă?
- Povestiţi despre o situaţie în care aţi fost foarte tenace/perseverent în scopul atingerii unor scopuri.
Este foarte important să aveți la rândul vostru întrebări pentru intervievator.
- Care sunt posibilitățile de dezvoltare?
- De ce este postul acesta liber?
- Întrebări legate de pauza de masa și cantina.
Alte doua documente la fel de importante ca CV-ul:
Scrisoarea de intenție
Este aproape la fel de importantă ca și CV-ul, aceasta explica interesul pe care îl aveți pentru slujba aleasă, motivația de a va angaja, calificările profesionale și abilitățile personale care va recomanda pentru aceasta slujbă. Scrisoarea se face special pentru postul ales, conține denumirea firmei și a jobului pe care doriți sa va angajați. Mai conține relevanta pe care acest job o sa îl aibă în evoluția carierei dumneavoastră. Nu repetați informațiile din CV.
Scrisoarea de mulțumire
Acest e-mail se trimite în termen de 24 de ore de la finalizarea interviului și are rolul de a întregi imaginea angajatorului despre candidat. Mulțumiți intervievatorului pentru timpul acordat iar dacă este ceva ce nu ați apucat sa prezentați la interviu ca fiind important puteți acum sa precizați. In aceasta scrisoare veți arata încă o data interesul pentru locul de munca vizat si veți preciza motivele pentru care sunteți persoana ideala. De asemenea dacă aveți deja idei de îmbunatățire a unor procese prezentate în cadrul interviului de către reprezentații firmei, prin aceasta scrisoare puteți sa va situați în fata altor candidați dovedind implicare, dorință și profesionalism.
Ponturi:
- Veniți cu un CV printat pentru dumneavoastră adaptat la cerințele postului pentru care ați aplicat și cu un exemplar pentru intervievator. Sa zicem ca ei au deja CV ul de pe Bestjobs dar va ajuta mai mult unul pregătit pentru cerințele rolului respectiv.
- Dacă aveți în față un exemplar din CV, o sa va fie mai ușor sa răspundeți la întrebări și să prezentați argumentele pentru care sunteți potrivit pentru acel job.
- Puteți folosi exemplarul vostru de CV ca pe o copiuță, scrieți în el tot ce credeți ați vrea sa spuneți dar credeți ca e posibil sa uitați din cauza emoțiilor.
- La fel ca intervievatorul puteți nota cu pixul elementele esențiale pe exemplarul dumneavoastră al CV-ului, exemple: programul, zilele de concediu, bonusurile sau orice informație pe care o primiți în timpul interviului și este relevantă pentru dumneavoastră. Modul în care va notați informațiile este foarte foarte important.
- Dacă trebuie să lucrați sub presiune iar activitatea este una activa și schimbătoare, trebuie să notați rapid, succint și sa fiți în continuare atent la ceea ce vi se prezintă. Dacă postul este unul de analiză atunci și notițele voastre vor capătă alta formă.
De ce am pus accent pe această notate? Deoarece vă adaugă un plus în fața altor candidați. Toată lumea o să se laude și o sa își descrie punctele forte, dar voi o să le și exemplificați prin simplu fapt că luați notițe, iar comportamentul și modul în care o veți face vor întări imaginea voastră.
- Aveți grijă la imaginea pe care o expuneți, dacă trebuie sa fiți tipicari atunci alegeți să modificați înălțimea scaunul, aranjați foile drept, la linie etc. Nu faceți obsesiv același lucru, e de ajuns ceva la început și ceva la finalul discuției și veți da impresia că vă potriviți pentru acel post.
- Există foarte multe abilități transversale, nu trebuie sa va faceți griji dacă doriți un shift în carieră.
- Dacă ați stat acasă cu copilul nu înseamnă că 2 ani de zile nu ați făcut nimic, aici ține doar de modul în care va prezentați la interviu și care este starea de spirit. Puteți preciza ca în 2 ani ați învățat ce înseamnă cu adevărat managementul timpului, cum v-ați asumat riscuri conștient, cum ați luat decizii informate/intuitiv/asumate/ sau cum ați evitat sa luați decizii singură, cum ați „lucrat” sub presiune cu minim de ore dormite. Trebuie să analizați toate momentele grele sau dificile și sa vedeți cum v-au ajutat sa va dezvoltați.
- Nu uitați sa dați exemple. Tot timpul trebuie sa veniți cu povestea din spate. Nu este deajuns sa spunem „consider ca sunt atentă la detalii și nu îmi scăpa nimic” dacă nu dăm și exemple de situații care ne-au dovedit aceasta afirmație. Este valabil și atunci când sunteți întrebați de punctele slabe.
De exemplu: consider ca sunt o persoana îngâmfata și consider ca mi se cuvine tot. De ceva timp am conștientizat acest punct slab când am avut de pierdut un bonus că m-am purtat urât cu un client. De atunci lucrez la acest aspect neplăcut al personalității și consider ca am devenit mai umil, mai drăguț și mai sincer. ( trebuie precizat și modul în care lucrați la transformarea punctului slab).
Dacă aplicați pentru un job ce ține de customer service nu este bun exemplul de mai sus ca un punct slab. Fiecare om este plin de defecte și calități trebuie doar să alegeți pe care vreți sa le prezentați în funcție de postul dorit.
Va dorim succes iar dacă aveți nevoie de consiliere 1 la 1 pentru a alege cariera, pentru pregătirea CV-ului sau pentru interviu ne găsiți aici.